skoda_enyaq_iv-2021-doprovodne_auto_na_mistrovstvi_sveta_v_hokeji- (2)

Nabitá flotila hokejových vozů ŠKODA ENYAQ iV

Je jich 45 a poprvé v historii jsou všechny elektrické. Přepravu při nadcházejícím Mistrovství světa v ledním hokeji IIHF v Lotyšsku zajistí flotila vozů ENYAQ iV. Co na ně říkají jejich řidiči?

Automobilka ŠKODA AUTO je hlavním sponzorem hokejového šampionátu už po devětadvacáté. Jedna věc však je letos novinkou. Všechny vozy využívané organizačním týmem jsou plně elektrické modely ŠKODA ENYAQ iV.

Přečtěte si také:  Nová Škoda Elroq už má české ceny i český konfigurátor

Celkem 45 elektromobilů předal místní importér Organizačnímu výboru mistrovství během prvních dvou květnových týdnů. Slavnostního aktu se zúčastnila i česká velvyslankyně v Rize Jana Hynková: „Ráda říkám, že ŠKODA AUTO je české rodinné stříbro, největší český zaměstnavatel i exportér. Spolehlivá, progresivní a skutečně inovativní společnost s úžasnou historií a tradicemi, která ale neustále přichází s novými nápady a vizemi pro lepší budoucnost. A já jsem přesvědčena, že tento fantastický plně elektrický ENYAQ iV bude tím nejlepším důkazem mých slov.“

Prodejní hit

Pro organizátory představovala nová situace i odlišné přípravy a plánování celé logistiky. „Elektromobilita je výzva, když to ale vezmeme z pohledu ochrany životního prostředí, celý svět k tomuto trendu směřuje. A já jsem rád, že i ŠKODA AUTO, náš hlavní sponzor, dělá tyto velké kroky k lepšímu životnímu prostředí, lepším řešením. A nesmírně mě těší, že právě v Rize můžeme během mistrovství vůbec poprvé použít elektromobily z flotily ŠKODA,“ říká Edgard Buncis, šéf Organizačního výboru šampionátu.

ŠKODA AUTO je oficiálním hlavním sponzorem mistrovství světa v ledním hokeji IIHF již 29. rok po sobě

„Pro ŠKODA AUTO představuje tato událost jedinečnou možnost zanechat v Lotyšsku první otisky elektromobility. Flotila 45 elektrických vozů sem přijíždí v době, kdy se ENYAQ iV představuje místnímu trhu. Hned se stal nejprodávanějším elektromobilem za první čtyři měsíce letošního roku. Věřím, že tento trend nám pomůže dosáhnout historického prodejního rekordu,“ dodává Māris Jansons, manažer lotyšského importéra české značky Auto 100 Latvija. 

Přečtěte si také:  Test Volkswagen ID.7: Vlajková loď elektromobilů s důrazem na komfort a efektivitu

Importér ve spolupráci s dalším prověřeným partnerem už dlouho před mistrovstvím pracoval na detailech veškeré logistiky a administrativy, jakož i na „odění“ všech vozů do barev letošního mistrovství. Jedním z nejtvrdších oříšků bylo pochopitelně dobíjení takto početné flotily. „Pracujeme na tom už od loňska. V Rize existuje široká a neustále rostoucí síť veřejných nabíjecích stanic, které by se o dobíjení naší flotily dokázaly postarat. Abychom ale měli jistotu i větší pohodlí, vytvořili jsme speciální sadu nabíječek na střídavý proud u obou stadionů, kde se odpočívající vozy budou nabíjet. K dispozici je celkem dvanáct stanic o výkonu jedenáct kilowattů, což nám umožňuje plánovat nabíjení celé flotily bez ohledu na stav veřejné infrastruktury a okolní podmínky,“ popisuje Jansons.

Jak na elektro

Jelikož jízda s elektromobilem je stále pro většinu lidí novým zážitkem, uspořádal importér pro řidiče a manažery úvodní trénink. Manažeři dostali vůz na týden k dispozici, aby si „osahali“ odlišnosti, sžili se s ním, zjistili, jak se chová v každodenním provozu, poznali specifika nabíjení. „Stále jde o novou technologii, pořád se učíme. Každý den přináší nové informace a zkušenosti. Testovací a tréninkové jízdy musíme plánovat s větším předstihem a přesněji, je nutné brát v potaz větší časová okna pro nabíjení. Novým autem jsme ale nadšeni,“ svěřuje se s prvními postřehy prodejní a produktová specialistka prodeje a produktu Auto 100 Latvija a zároveň členka trenérského týmu flotily Elīna Šnikvalde.

Přečtěte si také:  Síť čerpacích stanic ORLEN zvýší tempo rozvoje elektromobilní infrastruktury

Úvodním zaškolením prošlo samozřejmě i všech pětačtyřicet řidičů. Středobodem zájmu pochopitelně byly rozdíly v zacházení s konvenčním a elektrickým vozem. Jednou z nejdůležitějších věcí je přeorientovat uvažování – trenéři se tak zaměřovali především na to, jak co nejefektivněji hospodařit s elektrickou energií v akumulátorech, aniž ovšem utrpí pohodlí a uspokojení z dynamické jízdy. 

„Velkým rozdílem v porovnání s běžným autem je tu rekuperace, díky níž je jízda nejen úspornější, ale také pohodlnější. Důležitou součástí tréninku bylo rovněž nabíjení a jeho plánování,“ popisuje své dojmy Māris Balodis, manažer logistiky Organizačního výboru a také jeden z řidičů flotily.

Pro něj šlo o první setkání s elektromobilitou vůbec. Jaké byly dojmy? „Skvělé, báječné. To ticho uvnitř, to je pro mne úplně nová úroveň jízdy autem. A ta dynamika! Nebo to, jak je auto uvnitř prostorné,“ neskrývá své nadšení.

Nový ENYAQ jej prý zaujal také zvenčí – všude, kam s ním přijel, přitahoval dynamický design vozu pohledy kolemjdoucích a budil zájem. Pochvaluje si rovněž provedení interiéru, jeho funkčnost a to, že všechno je na správném místě.

Přečtěte si také:  Jak se rodila Škoda Elroq? Při vývoji ve škodovce zkoušeli dosud nepoznané postupy

„Opravdový rozdíl pocítíte, jakmile nastoupíte do běžného vozu po celém dni za volantem elektromobilu ENYAQ iV. V elektrickém voze stačí usednout, připoutat se a přesunout volič do polohy pro jízdu – a už jste v pohybu. Žádné odemykání dveří, otáčení klíčkem nebo mačkání tlačítka a čekání, až naskočí motor. Tento nový trend mobility mne baví a ENYAQ iV je perfektní auto pro každodenní užití, které ovšem zvládne i delší cesty s rodinou,“ uzavírá Māris Balodis.